Categorieën
Bedrijven Forest Bathing Nederland Nieuws

120 minuten

De natuur in voor een goede work-life balans, we weten dat dat belangrijk is, sinds kort is bekend hoe lang je dat moet doen.

Het is niet gemakkelijk om in deze onvoorspelbare tijd zaken te doen. We voelen de druk. In deze tijd van het thuiskantoor blijkt het lastig om een goede work-life balans te bewaren.

Er zijn verschillende aanbieders die hier strategieën voor aanbieden, iedereen kent bijvoorbeeld mindfulness trainingen. De strategieën zijn erop gericht om stress te reduceren en mentaal evenwicht te herstellen zodat werknemers de top prestaties die hen worden gevraagd kunnen blijven leveren.  Forest bathing zou je als de jongste loot aan die stam kunnen zien. Uiteraard, er zijn verschillen, maar onder de streep is ook forest bathing een strategie om andere hersengebieden aan te spreken waardoor je je gelukkiger, meer ontspannen en minder gestrest voelt. In andere artikelen ga ik daar dieper op in. In dit stuk wil ik het over tijd hebben.  Want waar hebben we nou echt tekort aan? Juist, tijd!  En forest bathing doe je niet door vijf minuten je ademhaling te volgen, je bent al gauw een paar uur van huis.  Hoeveel tijd is er dus nodig voor een werkzame forest bathing?

Hoe groot moet de jouw dosis bosbadderen minimaal zijn voordat je je gezond voelt en echt lekker in je vel zit?  Precies 120 minuten per week. Dat is onderzocht door een onderzoekteam aan de Universiteit van Exeter. Ze analyseerden gegevens van 20.000 mensen en vonden dat mensen die twee uur per week doorbrengen in het groen, aanzienlijk meer kans op een goede gezondheid en psychologisch welzijn hebben dan wie dat niet doet. 120 minuten blijkt een harde grens: doe je het niet is het effect ziltch en zero, afwezig, onbetekenend. Knoop dat in je oren, een kamerplant is mooi, het uitzicht op de bomen vanuit je kantoor ook, maar gezonder wordt je er dus niet door. Zo’n eenduidig resultaat is de kracht van big data analyses waar verschillende beroepsgroepen, leeftijden, achtergronden en inkomens in mee worden genomen, boven meer kleinschalige onderzoeken.

De leider van dat onderzoek, Mathew White van het European Centre for Environment & Human Health in Exeter zegt: We wisten al dat verblijf in de natuur goed kan zijn voor de gezondheid en het welzijn van mensen, maar tot nu toe waren we niet in staat om te zeggen hoeveel natuur voldoende is.

Het onderzoek van White en zijn collega’s is er een in het snel groeiende veld dat effecten van de natuur op de fysieke, mentale en emotionele gezondheid van mensen bestudeert. De belangrijkste conclusie: natuur is niet alleen leuk om te hebben, maar een must voor lichamelijke gezondheid en mentaal welzijn.

Daarmee houden de overeenkomsten van forest bathing met mindfulness op. Mediteren doen we niet buiten, er is altijd wel een vogeltje dat zo mooi fluit dat het ons afleidt, een blad dat het zonlicht weerkaatst, de geur van jong gras dat onze neus meer streelt dan onze ademhaling. En verdomd als het niet juist deze gewaarwordingen zijn die een diep geluksgevoel bij ons teweeg kunnen brengen, het gevoel van intens genieten en onderdeel te zijn van de natuur.

120 minuten in het groen is niet niets, maar het is wel de best mogelijke manier om onze tijd te besteden. Door forest bathing aan te bieden aan je mensen doe je een robuuste investering die hen aantoonbaar en wetenschappelijk onderbouwd de tools geeft om opgeladen en vol inspiratie achter hun scherm te schuiven.  

Waarom niet de daad bij het woord voegen, ga dit lange pinksterweekend eens op eigen houtje bosbadderen, op mijn site staan tips waar je ook ook zonder begeleidde sessie mee aan de slag kunnen.

Fijn weekend