Categorieën
Nieuws Weten

wellness voor gestreste stedelingen

Bomen over bosbadderen #7

Waarom een bosbad de sleutel is om stress te verlagen

Japanse Shinrin-Yoku is moderne wellness voor gestreste stedelingen

Karoshi, zo noemden Japaners mensen die in de jaren 70 doodgingen door te veel tijd op kantoor door te brengen. Dood door overwerk is niet uniek voor Japan. Lange dagen, deadlines en stress lijken een noodzakelijk kwaad om vooruit te komen en om je professionele doelen te bereiken. Als Rotterdammers, stelletje over-presteerders die we zijn, snappen als geen ander wat dat met ons doet.

Gestimuleerd door de dood van kantoorwerkers door karoshi lanceerde Japan in de jaren 1980 het gezondheidsprogramma Shinrin Yoku oftewel forest bathing. Shinrin Yoku expert Dr Qing Li: ‘het is logisch dat mensen zich tot het bos wenden voor hulp.’’ Quing Li bestudeert Shinrin Yoku al meer dan 30 jaar en publiceerde wetenschappelijke onderzoeken en boeken. Hij kent zo’n 60 bos therapieorganisaties in Japan, van bosgidsen tot sessies met bloeddrukcontroles en aromatherapie.

Dus alles wat je in de natuur doet is eigenlijk Forest Bathing? Zeker niet.

Wat doe je eigenlijk tijdens een forest bathing ritueel? Nou, het is een soort opzettelijke wandeling door het bos: rustig en doelgericht.  Soms een hand op een bijzondere boomstam of stoppen om de zonnestralen door de bladeren te bewonderen. Forest bathing lijkt bijna te gemakkelijk voor de onrustige geest van de stadsbewoner. Toch zullen experts als Li je verzekeren dat er een wetenschappelijke basis is waarom je je zoveel beter voelt na een sessie. Gisden en begeleiders zijn erop gericht de deelnemers te helpen om zich te concentreren op de natuurlijke omgeving. Weg van het vergaren van kennis enin richting van het ervaren ervan. Weg van de visuele wereld en richting multipele zintuigen, weg van woorden, zinnen en plausibilietit en richting betekenis.

Afgezien van de fysieke voordelen van zo’n wandeling, helpt een bosbad ook om de bloeddruk te verlagen en de bloedsuikerspiegel te verlagen. Het verlicht depressies, stimuleert het immuunsysteem en het verbetert uw concentratie. Er zijn tal van studies over bosbaden en het parasympathische zenuwstelsel. Gemeten worden lagere concentraties cortisol (een stresshormoon) en een lagere hartslag na een sessie. We begrijpen allemaal hoe goed het voelt om een dag vrij te nemen van het werk en om u te concentreren op iets anders dan uw inbox. Bosbaden verbetert die rust door u terug te plaatsen in de natuur en u te dwingen om te vertragen.

Het beste van alles is, u hoeft niet naast een nationaal park te wonen om de voordelen te plukken. Zelfs een wandeling door een stadspark is genoeg om stress te verlagen en uw humeur te stimuleren. Het belangrijkste is om uw zintuigen te gebruiken – horen, aanraken, ruiken, proeven en zicht – om de bossfeer in u op te nemen en verbinding te maken met de natuur.

“Door onze zintuigen te openen, overbrugt het de kloof tussen ons en de natuurlijke wereld,” legde Qing Lee in 2018 uit voor Time Magazine. Aaangezien de gemiddelde mens 93 procent van zijn tijd binnenshuis besteedt,  is het verbinding maken met het buiten van groot belang voor ons welzijn. Dus beschouw dit als uw oproep om de telefoon uit te zetten en een wandeling door het bos te maken. Geen oordopjes, geen technologie-. Adem gewoon die frisse lucht in, dompel uw tenen in een beek, proef de wind en  ontspan. Dat kunnen we nu allemaal wel gebruiken.

En vindt u het lastig om dat zomaar zelf te doen, – voor veel mensen is dat eerder gezegd dan gedaan – meld u dan gewoon eens aan voor een begeleide forest bathing met bosbadderen.nl